Białko na masę czy redukcję – kiedy sprawdza się najlepiej?

Powszechnie wiadomo, że suplementacja odżywką białkową podczas regularnych treningów jest popularnym i pożądanym uzupełnieniem diety. Korzystają z niej zarówno profesjonaliści, jak i osoby uczęszczająca na siłownię z nieco mniejszą regularnością.

Sytuacja ulega komplikacji, gdy ćwiczący zastanawiają się, czy białko na redukcję to dobry pomysł. Suplementy tego typu są w końcu kojarzone głównie z przyrostem masy mięśniowej. Jak zatem traktować popularne białko? Czy zarezerwowane jest tylko dla treningu na masę?

Białko na masę – gdy chcemy „rosnąć”

Najpierw przyjrzyjmy się sytuacji osoby, której zależy nam na przyroście tkanki mięśniowej. Trenuje mocno, regularnie, wytrwale i chce widzieć powiększające się obwody w bicepsie. Dlaczego wtedy korzysta z odżywki białkowej? To proste – aminokwasy, z których składa się białko, są w końcu głównym budulcem naszych mięśni. Dzięki suplementom możemy je odpowiednio odżywić i wesprzeć ich przyrost. Szczególnie przydatne jest w tej sytuacji białko na masę tzw. szybko wchłanialne, które należy spożyć do pół godziny po treningu.

Warto jednak w tym miejscu podkreślić, że podstawowym źródłem białka dla organizmu człowieka powinna być zbilansowana dieta, zaś białko na masę warto stosować wyłącznie jako uzupełnienie. Praktyka pokazuje jednak, że ich przyjmowanie może być konieczne, jeśli chcemy w pełni wykorzystać efekty treningu – trudno bowiem w diecie umieścić pożądaną ilość tego składnika.

Czy warto stosować białko na redukcję?

Tutaj odpowiedź jest jednoznaczna – warto. Dlaczego? Łatwiej będzie to zrozumieć, gdy zdamy sobie sprawę, że odżywkę białkową można spożywać w wielu różnych formach. To nie tylko popularne szejki mleczne, ale także dodatek do owsianek i deserów. Takie posiłki, z uwagi na dużą zawartość białka, zapewnią uczucie sytości na dłużej. A brak podjadania = skuteczność w redukcji. Mało tego – nasz organizm musi poświęcić o wiele więcej energii na trawienie białka, niż węglowodanów, w związku z czym „najedzenie się” białkiem powoduje również większe spalanie. Nawet wtedy, gdy między treningami poczujemy ochotę na coś słodkiego, możemy bez przeszkód zastosować białko na redukcję – znajdują w nim bowiem zaledwie śladowe ilości węglowodanów, które są przecież największym wrogiem odchudzania.

Podsumowując, pytanie „białko na masę czy redukcję?” jest z gruntu źle postawione. Suplementy z odżywką białkową mogą być stosowane jako uzupełnienie diety na każdym etapie treningu. Należy jedynie pamiętać o tym, by większość aminokwasów przyswajać wraz z pożywieniem (np. z chudego mięsa lub nabiału), a odżywki stosować jako uzupełnienie, każdorazowo wliczając je do dziennego bilansu kalorycznego.

Białko na masę czy redukcję – kiedy sprawdza się najlepiej?
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here