Konserwacja roweru w 3 krokach

Konserwacja roweru ma niezwykle duże znaczenie, wszak dzięki niej wszystkie podzespoły będą dłużej działać prawidłowo. Dlatego należy o niej pamiętać, choć niestety nadal wiele osób zapomina. Konsekwencją może być uszkodzenie jednośladu, bądź też ważnych jego części. A naprawa ich może być zwyczajnie bardzo kosztowna dla portfela. Dlatego koniecznie przygotujcie środki czyszczące, pompkę rowerową oraz klucze imbusowe i zaczynamy konserwację.

Dlaczego ważna jest konserwacja roweru?

O rower trzeba dbać, to fakt, z którym trudno się nie zgodzić. Konserwacji roweru należy dokonywać nie tylko przed, czy po sezonie, ale cyklicznie, dla jego ochrony. Dzięki temu podzespoły nie zużywają się szybko. Konserwację możecie przeprowadzić sami, ale możecie również skorzystać z usług serwisu rowerowego. Pamiętajcie też, że jeżeli jeździcie często i to na dłuższe trasy to konserwacji należy dokonać po każdej dłuższej wyprawie, a w innym wypadku po przejechaniu około 3 tysięcy kilometrów.

Krok pierwszy: mycie wstępne plus mycie właściwe

Na samym początku konieczne jest wymycie jednośladu, tutaj najpierw dokonujemy mycia wstępnego. Polewamy rower wodą tak, aby największy brud został namoczony. Warto dodatkowo rower spryskać środkiem czyszczącym i po chwili spłukać pod ciśnieniem. Tutaj nie polecimy Wam najlepszego środka czyszczącego. Oferta świetnych kosmetyków rowerowych jest szeroka, a jeżeli nie chcecie wydawać pieniędzy na środki czyszczące to wystarczy użyć zwykłego mydła. Teraz konieczne jest wysuszenie roweru. Teraz przejdziemy do mycia właściwego, czyli poszczególnych elementów. Warto drugi etap mycia rozpocząć od nałożenia odtłuszczacza na kasety, napęd i korony. Tutaj przyda Wam się szczotka z długim włosiem do czyszczenia. Następnie koniecznie wyczyście łańcuch. Całość ponownie spłuczcie wodą i wytrzyjcie do czysta. Krok pierwszy uznajemy za zaliczony.

Krok drugi: smarowanie, smarowanie i smarowanie

Wiele osób zastanawia się co smarować, jak smarować i po co smarować rower. Odpowiedź jest banalnie prosta, otóż smarowanie zapobiega awariom. Niestety błoto, wilgoć i inne zanieczyszczenia sprawiają, że podzespoły mogą ulec osłabieniu. Smarowanie jest więc niezwykle ważne. Warto rozpocząć od smarowania łańcucha, dzięki temu zwiększa się jego wydajność. Zatem tutaj konieczne jest zastosowanie specjalnych smarów np. olejów syntetycznych. Należy małą krople nałożyć na każde ogniwo, przy czym należy uważać na blaszki. Należy także smarować przerzutki w rowerze, a zasadniczo ich linki, najlepiej także produktami do tego dedykowanymi. Warto jeszcze posmarować kółka wodzika. Aby zadbać o pracę kierownicy należy także pomyśleć o smarowaniu sterów, przy czym tę czynność należy powtarzać często, co około 2 tysiące przejechanych kilometrów. Wystarczy tylko zacisnąć hamulec przedni. Dla bezpieczeństwa i jednocześnie komfortu jazdy nie można zapomnieć o smarowaniu hamulców, przy czym należy także smarować śruby, które podtrzymują tarczę, ewentualnie sworznie oraz gwinty. Ponadto należy smarować piasty, suport i amortyzatory.

Krok trzeci: kontrola

Gdy już dokładnie umyjemy rower oraz posmarujemy go specjalnymi smarami to czas na przeprowadzenie kontroli. Zatem należy sprawdzić, czy wszystkie podzespoły działają prawidłowo. Na samym początku należy sprawdzić hamulce. Powinny one być bardzo czułe i szybko reagować. Jeżeli czujecie tzw. „luzy” to zapewne doszło do awarii. Ale dobra informacja jest taka, że często problemem jest linka, którą wystarczy ponowie zamontować. Jeżeli nadal uważacie, że macie problem z hamulcami to koniecznie udajcie się do serwisu. Bardzo duże znaczenie ma także sprawdzenie łańcucha, czy nie ma na nim rdzy, a także, czy nie należy go wymienić. Również w przypadku takich napraw poradzicie sobie sami, wystarczy tylko posiadać klucze imbusowe. Teraz czas sprawdzić szprychy i w razie konieczności je wymienić. Na samym końcu przyda Wam się pompka rowerowa, gdyż konieczne jest dobre napompowanie kół, wszak wpływa ono na komfort jazdy, ale i bezpieczeństwo. Tutaj mamy dla was małą radę: pamiętajcie, aby pompkę mieć zawsze przy sobie, szczególnie gdy wybieracie się w dalszą podróż. Tym bardziej, że dostępne są pompki rowerowe, które są lekkie i niewielkie.

Jazda na rowerze nie jest kosztowną aktywnością fizyczną, ale jednocześnie wymaga dbałości o sprzęt, czyli rower. Tutaj wystarczy regularna konserwacja i stosowanie odpowiednich kosmetyków. Efekt? Wprost imponujący.

Konserwacja roweru w 3 krokach
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here