Podstawowy serwis roweru – co sprawdzić przed sezonem?

Bez względu na to, czy korzystałeś ze swojego roweru zimą, czy przez kilka miesięcy stał nieużywany, warto zadbać o jego dobrą kondycję przed zbliżającym się sezonem. Wiosna to idealny moment na podstawowy serwis roweru, który powinien składać się przynajmniej z kilku punktów – nie tylko z gruntownego czyszczenia. Czy wiesz, o czym jeszcze warto pamiętać? Jeśli nie, poniższy poradnik jest właśnie dla Ciebie. Sprawdź, w jaki sposób możesz samodzielnie przygotować rower na nadchodzący sezon.

Co obejmuje przegląd roweru?

Samodzielny serwis roweru zasadniczo opiera się na 2 fundamentach – myciu poszczególnych części oraz na ich smarowaniu. Wymaga to przynajmniej podstawowej wiedzy, a także nieco wprawy. Przydadzą się również odpowiednie narzędzia, które pomogą Ci zdjąć poszczególne części i założyć je ponownie po konserwacji. Jeśli lubisz majsterkować przy swoim rowerze, dobrą inwestycją będzie zakup odpowiedniego stojaka rowerowego. Postawienie jednośladu na takim stojaku znacznie ułatwia wszystkie prace konserwacyjne – rower stoi stabilnie, więc nie ma ryzyka, że się przewróci w najmniej spodziewanym momencie, a Ty masz wolne obie ręce i możesz swobodnie dostać się do każdego podzespołu. Z doświadczenia wiemy, że wcześniej czy później taki stojak znajdzie się w garażu każdego rowerowego zapaleńca – jest po prostu niezbędny!

Podstawowy serwis roweru – gotowy rower to czysty rower

Mycie roweru

To najbardziej oczywista czynność, jeśli chodzi o podstawowy serwis roweru. Kompleksowe czyszczenie powinieneś wykonywać przynajmniej raz do roku, najlepiej przed rozpoczęciem nowego sezonu. Najskuteczniejszą metodą na pozbycie się brudu i zanieczyszczeń z roweru jest wykorzystanie specjalistycznych preparatów czyszczących i konserwujących, jednak równie dobrze sprawdzi się klasyczna para – szczotka i wiadro ciepłej wody. Dla uzyskania jeszcze lepszego efektu możesz dodać do wody niewielką ilość specjalistycznego szamponu. Tym sposobem pozbędziesz się z roweru resztek błota, piasku i zalegającego kurzu.

Nieco bardziej wprawieni mogą użyć myjki ciśnieniowej, by przywrócić blask swojemu jednośladowi. Należy jednak uważać, bo nieumiejętne korzystanie z myjki lub węża ogrodowego może przynieść więcej szkód niż pożytku. Wynika to z wysokiego ciśnienia wody – strumienia nie można kierować na wrażliwe części roweru, np. na łożyska czy łańcuch. Wypłuczemy w ten sposób smar, a ponadto możemy nieopatrznie spryskać drobinki piasku w napęd, doprowadzając do jego uszkodzenia.

Czyszczenie łańcucha

Domowy serwis roweru nie może się obejść bez porządnego wyczyszczenia łańcucha. Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  • wykorzystanie specjalnej maszynki, dzięki której pozbędziesz się brudu;
  • zdjęcie łańcucha.

Decydując się na drugi sposób, musisz pamiętać o użyciu rozkuwacza lub spinki, żeby bezpiecznie ściągnąć łańcuch z roweru. Następnie należy zanurzyć go w butelce lub pojemniku z benzyną ekstrakcyjną na co najmniej kilka godzin. Taka kąpiel pozwoli pozbyć się nawet trudnych do usunięcia zanieczyszczeń.

Czyszczenie hamulców, linek i pancerzy

W trakcie samodzielnego serwisu rowerowego nie możesz zapomnieć o hamulcach, czyli podstawie bezpiecznej jazdy. Jeśli Twój rower posiada hamulce szczękowe, musisz sprawdzić stan zużycia klocków. Z kolei w przypadku hamulców tarczowych, konieczne będzie odtłuszczenie tarczy. W tym celu warto wykorzystać wacik nasączony benzyną ekstrakcyjną lub specjalnie przeznaczonym do tego płynem. Na tym etapie podstawowego serwisu rowerowego warto rzucić okiem również na kondycję linek i pancerzy, bo ich zły stan (wynikający np. z zabrudzenia) wpływa na działanie przerzutek. Sprawdź, czy pancerze nie są zapchane błotem, a linki nie pogięły się lub nie zardzewiały. Do usunięcia zanieczyszczeń wykorzystaj wilgotną szmatkę, by pozbyć się zaschniętego smaru i błota. Jeśli to nie pomoże, konieczne będzie skorzystanie z odtłuszczacza.

Podstawowy serwis rowerowy – pamiętaj o smarowaniu

Przeprowadzając konserwację i naprawę roweru w domu, musisz koniecznie nasmarować poszczególne części swojego jednośladu. Wpływa to na jego prawidłowe działanie – brak smaru może w dłuższej perspektywie czasu doprowadzić do korozji niektórych elementów, nie wspominając o nieprzyjemnych piskach i skrzypieniu podczas jazdy. Najważniejsze jest przede wszystkim:

  • Smarowanie łańcucha – to czynność równie ważna, jak czyszczenie. Przyda Ci się specjalistyczny olej syntetyczny, możesz wybrać także dedykowany smar do rowerów. Nakładając preparat, pamiętaj o równomiernym pokryciu całej długości łańcucha (na każde ogniwo nałóż jedną kroplę).
  • Smarowanie hamulców – najlepszym produktem, jaki możesz wykorzystać, jest bez wątpienia pasta montażowa. W przypadku hamulców tarczowych należy dokładnie posmarować tarcze, z kolei w hamulcach szczękowych pamiętaj o nasmarowaniu sworzni i gwintów.
  • Smarowanie amortyzatora – do tego celu użyj specjalistycznego oleju do amortyzatorów, najlepiej z domieszką teflonu. Przed posmarowaniem pamiętaj o zdjęciu gumowych ochraniaczy.
  • Smarowanie piasty – skorzystaj ze specjalnego smaru z dedykowaną smarowniczką, który możesz bez problemu rozprowadzić palcem. Jeżeli Twój rower posiada łożyska klasyczne, nałóż na nie cienką warstwę preparatu, a nadmiar wytrzyj ścierką. Jeśli jednak masz do czynienia z łożyskami maszynowymi, nałóż smar jedynie na stronę zewnętrzną.
  • Smarowanie steru – wykorzystaj specjalny smar i pokryj nim miski sterowe oraz bieżnie.
  • Smarowanie przerzutek – przyda Ci się specjalistyczny smar lub olej do łańcucha, którym musisz pokryć całość konstrukcji, rozpoczynając od wewnętrznej strony.

Serwis roweru – pozostałe czynności konserwacyjne

Oczywiście podstawowy serwis rowerowy na tym się nie kończy. Bardzo ważne jest również sprawdzenie stanu ogumienia (ocena stanu opon i ciśnienia), a także główki kierownicy i mechanizmu korbowego. Jeśli uległy one poluzowaniu, należy dokręcić wszystkie śruby. Ostatnim ważnym krokiem w trakcie samodzielnego serwisu rowerowego jest regulacja napędu.

Rower gotowy na nowy sezon? Jeśli uporałeś się już z czyszczeniem i konserwacją, czas zadbać o jego odpowiednie przechowywanie. Wejdź na rtrbikes.com i sprawdź ofertę praktycznych stojaków i uchwytów rowerowych, dzięki którym trzymanie roweru w mieszkaniu lub garażu przestanie być uciążliwe! Stojaki Brutus, Azor czy Handyman świetnie sprawdzą się również w czasie serwisu roweru.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Podstawowy serwis roweru – co sprawdzić przed sezonem?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here